road to Mandalay - (Myanmar 8)
25 oktober 2014 - Mandalay, Myanmar
Road to Mandalay, zo zingt Robbie Williams het.En ja, in Mandalay heb ik jullie een paar dagen in de steek gelaten, heb twee dagen achtereen naar een avondvoorstelling geweest.
Ik kan jullie nu heel gedetailleerd vervelen met alle tempels die ik heb gezien, maar ik kan ook leuke anekdotes vertellen. Ik heb ook drie dagen niets meet geschreven. Vanuit Mandalay hebben we Mandalay hill bezocht, wacht ik persoonlijk niet zo een hoogtepunt vond, de zonsondergang zou er super mooi zijn, maar dat vond ik niet zo bijzonder. Het koninklijk paleis was dan wel heel mooi, hoewel het om een reconstructie gaat. Het is ook groot, het was zeker al een 15 minuten stappen van de ticketboot naarde ingang. Het was vond ik wel vreemd om deze te bezoeken, erom heen is er militair domein, en daar mag absoluut geen foto's van genomen worden, ook liep er tijdens mijn bezoek een manneke achter mij aan, zo 'doe alsof hij ook toerist was'. Enorme controle dus....De Mahamuti pagode, waar enkel de mannen bladgoud konden offeren, door die op de boeddha te kleven was zeker de moeite om even te bezoeken. We hebben ook de echte toerist uitgehangen, en naar een klooster geweest om te zien hoe de monniken hun eten kregen. Al die toerbussen errond.....dit maakte het toch maar wat flauwtjes. Ava was dan wel wer gezellig, een klein eilandje waar enkele oude kloosters te bezichtigen waren. De u bein brug was dan weer fantastisch. Met 4en hebben we een bootje gehoord om de zonsondergang goed te kunnen zien. Wat was het uitzicht mooi vanop dat bootje. En er was nog voldoende tijd om even op de brug te wandelen ook.Als het goed gelukt is heb ik een foto op mijn blog gepost van de brug met de zonsondergang.
wat heb ik dan in die twee avonden s'avonds gedaan, we de eerste avond naar hetgeen Frank 'muppets' heet, een echt puppet (marionetten theater), deze zijn heel populair hier in Myanmar. De mensen hadden tot voor kort geen tv, cinema, etc....en de marionetten was hun vorm van ontspanning. Het was een heel interessante avond, verschillende vormen werden voorgesteld, en af en toe ging het doek naar boven zodat konden zien hoe de acteurs de draadjes bedienden van de poppen. En gisteravond ben ik maar de bekende moustache brothers geweest. Dit zijn enkele comediants, met een politiek standpunt, de oudste broer heeft zo een 7 jaar in de gevangenis gezeten omdat hij spotte met de regering, jammergenoeg is hij nu overleden. Na de grappen (die soms gevaarlijk politiek getint waren) hebben ze ons ook traditionele dansen getoont. We hadden zo op voorhand onder elkaar gezegd "het is te hopen dat we niet op de eerste rij zitten, stel dat we niet kunnen lachen met hun grappen, dan moeten we doen alsof". Komen we daar niet binnen, hadden ze onze plekjes gereserveerd op de eerste rij....hmmmmm..... . Na de voorstelling hebben ze ons naar het hotel gebracht met de exclusieve moustache brothers auto. We hadden in het doorgaan een taxi via het hotel (lees: de laadbak van een mini truck) en die zou ons komen halen, maar was na de voorstelling niet te bespeuren, dus dan maar de moustache brother auto.
Vandaag hebben we een ganse dag met een koetsje rondgereden, maar dat is een gans verhaal....zal jullie dit morgen allemaal vertellen.
Morgenochtend moeten we vroeg op, om 8u op de trein naar hsipaw te reize , waar we ook de goktheik brugge zullen. Ben echt benieuwd naar de brug.
1 Reactie
-
Willy WENSCH:25 oktober 2014Dag Silke, met heimwee in het hart lees ik je reisverslag. Het doet me denken aan mijn reizen naar Viêt Nâm, Singapore en China. Volgend jaar gaan we er zelfs wonen. Ik begrijp dat je de sfeer van de véle tempels moeilijk onder woorden kan brengen. Je moet er zijn om het te voelen, te proeven en de geur te snuiven. Welk soort treinen rijden er? Een 'bulletrein' aan 420 km/u, diesel of steamer. Ik duim dat je de sfeer in de trein kan weergeven. De perfecte plaats om wat te kletsen met de bewoners van het land. Welterusten. We beleven straks de jump van zomeruur naar winteruur. W²