Bangkok worldcity (Thailand)

9 november 2014 - Bangkok, Thailand

Vrijdagavond ben ik aangekomen in Bangkok. Wat was dit hectisch!
Overal in de luchthaven ebola alarm, op elk hoekje stond er desinfecterende handgel, douane beambten met een kapje, etc... De meeste mensen op mijn vlucht van Yangon hadden een transit nodig. Daar stond ik dan, aan de douane aan te schuiven, toen ik in de verte mijn bagage op de band zag passeren, en op het aankondigingsbord van de band kwam al 'last bagage' . Jeps ben er dus in geslaagd op net als in de winkels de traagste rij te kiezen bij de douane. Hmmmm...typisch. Eenmaal buiten moest ik nog een taxi zien te vinden. En ja, weer prijs, er was sinds enkele dagen een nieuw taxi systeem. In de toekomstvzal hetvzeker goed werken, maar nu stond het nog in zijn kinderschoenen. Er waren een drietal wachtrijen ( wat aziaten niet goed snappen is in de rij staan ), eenmaal je aan de beurt bent krijg je een ticket met een lane op, waar je taxi zal aangereden komen. Op je ticket staat ook een evaluatieformulier voor geval je iet tevreden zou zijn met je taxi. Mijn chauffeur, een oud manneke, kon het adres van mijn hotel niet goed lezen, maar enkele security acenten hebben het hem uitgelegd. Na bijna 2h30 trafficjam, ben ik eindelijk gearriveerd in een klein gezellig bed and breakfast. Het lijkt enorm op friends hostel in Houston.
Na een zalig nachtje uitslapen, ben ik samen met Timothy en zijn vriendin, en Nadia onze gids naar Ayutthaya geweest. Ze hebben daar enkele oude tempels en reclining boeddha. In een oude stoepa is het mogelijk om naar binnente klimmen om enkele prachtige en oude muurschilderijen te bekijken. In de vooravond zijn we nqar werelds grootste overdekte markt gegaan, de weekendmarkt. Waar we Paul's gallerij hebben gezocht en waar we blijven plakken zijn met leo's.
Vandaag dan was het een druk programma, met een chauffeur die graag uturns maakte ( hij reed nog maar 2 maanden met een taxi en moest af en toe de weg eens zoeken). We zijn naar een markt geweest waar de trein 8 keer per dag doorrijdt, de 'te' toeristische floating markt. Geen lokalen die lokale producten verkopen aan lokalen, maar lokalen die toeristische kitch verkopen aan toeristen. Van daar hebben we de big pussy's bezocht. Net als Cambodia's olifanten beherende Amerikanen het park. Ze denken dat ze het beter kunnen dan lokalen. In plaats van de lokalen het te leren en het dan zelf te laten uitbaten, pikken ze ook weer inkomen in van delokale bevolking. Heel triest dat het weer de Amerikanen zijn die denken dat ze beter zijn dan de rest van de wereld. Teleurstellend. Ook de river kwai kan je omschrijven als een disneyland attractie omschrijven.
Thailand is leuk voor een tussenstop, het is een stap tussen Azie en Europa, net als Beirut zowel Westers als Arabisch is, is Thailand Aziatisch en Westers. Mensen die nazf Azie willen gaan en veel last hebben van de cultuurshock is dit de ideale oplossing, zo groot zal de cultuurshock hier niet zijn. Hopelijk blijven Cambodia en Myanmar nog heel lang puur zoals ze zijn en worden Angkor en Bagan geen disneyland.