Balloon festival - (Myanmar 12)

6 november 2014

Heb de laatste dagen niet zoveel kunnen schrijven, want er was helemaal geen internet verbinding.
Van Kalaw zijn we met ons busje naar Inle lake gereden en onderweg hebben we gestopt in Pindaya,hier is er een grot, waar meer dan 80 000 boeddha beelden staan. Iedereen dacht 'een grot' daar is het koud, dus daar liepen we met een vestje rond. Na nog geen 2minuten kregen we het allemaal snikheet en lieoen we errond let onze vestjes. Het was er dus super warm en ook vochtig. Om in de grot te komen moesten we met zijn allen in een lift, waar de lokale mensen er met zijn 12en in raakte konden er van ons maar 6 in. We hadden nogal wat bekijks van de lokalen, al die grote mensen opeen in een lift. Ik had aan Sparky enkele foto's beloofd van mezelf, dus ik vroeg aan Martine om vlug een foto te nemen van mij met als achtergrond het uitzicht op Pindaya. Ik sta daar zoals een echte 'chinees' te posseren, komen er daar een paar lokale maisjes mij vastnemen en mee posseren om op hun foto te posseren. Martine heeft dan ook maar zo een foto genomen. Soms is het niet duidelijk wie de attractie is, wij voor de lokalen of wij die iets bezoeken. De grot stond vol met boeddha's, hout met bladgoud erop, of in marmer. Mooi om te zien hoe die daar allemaal staan.
Na de lunch hebben we een papier maker en paraplu maker bezocht. Ze hebben hier traditionele rode paraplu's van papier.
In de avond zijn we gearriveerd in ons hotel bik het Inle lake, jammergenoeg heeft Maud haar enkel verstuikt bij het uitstappen.
En gisteren zijn we dus het inle meer opgevaren, met iets wat lijkt op een lange kano, hier ook weer, waar de locals er met 12 in zaten zaten wij er met 5 in...Bij het instappen wiegelden de bootjes nogal en Martine zat niet zo op haar gemak. Het meer is heel mooi, wehebben paalhuizen gezien, een markt, een paar 'paasklokken' (de pagodes zien eruit als paasklokken volgens Martine, en we hebben dit ook aan onze lokale gids uitgelegd wat een paasklok is, ze kende natuurlijk pasen niet) en jumping at monastery. Jammergenoeg springen de katten niet meer door hoepels en zijn er enkel een paarheel oude boeddha beelden te zien met hier en daar een kat.
Na ons boottochtje was het tijd voor het balloonfestival. Ze hebben hier elk jaar een balloon festival, waarbij de mooiste balloon een mooie prijs ontvangt. Het zijn papieren ballonnen, tijdens de dag zijn die in allerlei vormen van dieren, s'avonds zijn die met kaarsjes. Ja echt, papieren ballonnen met kaarsjes eraan, hoe zot kunnen ze zijn. Het is wel prachtig om te zien hoe die ballonnen de lucht in gaan, met al die kaarsjes eraan. Foto's zullen zeker nog volgen. Het festival is enorm druk bezocht en er staat ook een kermis bij, maar er is geen electriciteit. Dit wil zeggen een reuzerad die aangelopen wordt door mensen, een paardjes molen die geduwd wordt, spelletjes zoals autobanden rond flesjes drank rollen, ballonnen stuk prikken, ringen rond bierblikjes gooien etc.....we hebben enkele van die spelletjes uitgeprobeerd, en onmiddellijk wanneer we die speelden kwamen alle locals rond ons staan mee juichen.
Doordat er zoveel volk was, was het een enorm karwei om met onze bus van de parking te raken, auto's stonden overal. Enkele keren hebben we een auto moeten opheffen, de politie hielp overal netjes mee om de auto's te verzetten door ze op te heffe en natuurlijk waar er 12 locals aan een auto stonden op te heffen hadden wij maar 3 holla ders nodig. Terwijl we aan het manuevreren waren zagen we in de verte in balloon vuur vatten en ontploffen, alles in het publiek gevallen natuurlijk. Hadden we geluk dat we net weg waren.

Vandaag gaan we nog snel een wijngaarden bezoeken om erna het vliegtuig naar Yangon te nemen.

1. Willy WENSCH:
    6 november 2014
    Bedankt om je reis met ons te delen. Reeds plannen voor de toekomst? Kom ons volgend jaar maar opzoeken in Hubei, Wuhan, CN.