van Nazca tot Arequipa - (Peru 5)

25 september 2015 - Arequipa, Peru

Gister nachtje doorgebracht op de nachtbus, waar er geen wifi was en ik jullie ook geen verhaaltje kon vertellen. Hierdoor wordt het vandaag een dubbele.

Nazca is vooral gekend voor zijn Nazca lijnen waar Maria Reiche jaren onderzoek naar gedaan heeft. Niemand weet hun betekenis, er zijn enkel maar theorieën, ze zijn honderden jaren oud (misschien wel duizenden) maar hoe ze er gekomen zijn, waarom en door wie blikft een raadsel. Natuurlijk moesten we deze ook zien... vanuit een klein 6 persoonsvliegtuigje zouden ze het beste zichtbaar zijn, dus wij in zo een vliegtuigje, met nog twee andere toeristen en de piloot met zijn co-piloot. En bij vliegtuigen is het hetzelfde als met auto's en boten, hoe kleiner hoe meer je de schommelingen voelt. We werden links en rechts geslingerd en de piloot vloog eens goed naar links en dan naar rechts, want eerst moesten de passagiers rechts alles zien en daarna diegene links. Spijtig had de dame achter ons het advies niet goed opgevolgd van de piloot, niet constant van links naar rechts kijken, maar blijven aan uw kant kijken...haar ontbijt heeft dus niet al te lang in haar maag gezeten. Ik vond de lijnen super interessant en had ze graag van dichterbij bestudeerd. Af en toe was het wel goed kijken waar de figuren te zien waren....(maar dat kan we weer aan mij hebben gelegen.
Na de lijnen zijn we Chaucilla cementary gaan bezoeken. Eeuwenoude opgravingen van mummie's en skeletten. Voormij onvoorstelbaar hoe ze deze zomaar laten verkommen. Ja een beter woord is er niet, ze zijn opgegraven, je kan ze bezoeken en dat is het. Geen bescherming rond de opgravingen voor weer of wind of...jawel dieven. Enorme teleurstelling over hoe Peru dus omgaat met zijn cultureel erfgoed. Binnen enkele jaren zal er niets meer van over blijven, jammer genoeg.
In de namiddag zijn we met een buggy de duinen ( woestijn) in getrokken.