Vlaming zijn is toch makkelijk - (Peru 8)

29 september 2015 - Puno, Peru

Ja, twee dagen geen internet...we hebben het Titicacameer verkent. Op een bootje met 20 anderen. Onze gids was iemand die zelf op een van de vele eilanden op het meer woonde, Amantani en zijn moedertaal was Quechua, maar hij sprak perfect Spaans en Engels. Al snel bleek op onze boot een drietal Fransen te zitten, die geen Engels of Spaans spraken, dus werd ik omgedoopt tot hun persoonlijke tolk. Ik spreek de drie talen, wat is het soms toch leuk en handig om Vlaming te zijn. Ik tolkte niet enkel wat de gids zei maar al snel waren we aan de praat met twee Amerikanen...was fun verzekerd...een Franse tegen een Amerikaanse aan het converseren.
Een eerste eilanden groep die we bezochten waren de Uros eilanden. Weliswaar volledig op toerisme gericht maar toch interessant. Het zijn drijvende eilanden, van riet en ze hebben een soort anker gemaakt van stenen. Als je op zo een eiland wandelt voel je die echt mee bewegen met de golven.
In de middag vaarden we naar Amantani, waar we bij de lokale bevolking overnachtten. We verbleven bij Gabriel en Francesca, die drie dochters hadden van 2jr, 16jr en 18jr. We hebben er superlekker gegeten, quinoa soep, en aardappelen in een soort wortelvorm ( had deze nog nooit gezien), en jawel echte pannekoekjes. S'avonds werden we volledig opgekleed in hun traditionele kledij. Ja ik moest me murwen in hun kleine jurkjes en bloesjes. Spannen dat het deed ik durfde me haast niet te bewegen en we moesten er dan nog in dansen....ik denk dat het supergrappig was. Tijdens het feest konden we genieten van de maaneclips....
De volgende dag werd het Taquile eiland waar de mannen haken....Het eiland en de hakende/breiende mannen staan op de unesco werelderfgoedlijst. Zo bijzonder was het niet maar we hebben er de lekkerste vis gegeten!

Vandaar gingen we richting Puno terug. In de avond hebben we heerlijk gegeten in Mojsa, ik had afgesproken met de Fransen en onderweg kwamen we de Amerikanen tegen die afgesproken hadden met enkele Indische vrienden, dus het werd een gezellig cultureel groepje. Ik heb er mijn eerste cebiche gegeten, heerlijk.