Vientiane rustige hoofdstad

11 november 2019 - Thakhek, Laos

De afgelopen dagen waar we in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Net als in Phnom Phen ( enkele jaren geleden!) Is hier nog bijna geen hoogbouw wat het allemaal gezelliger maakt. De restanten van de invloeden van de Franse kolonisatie is hier nog goed te zien. Zo is er de arq du triomphe die het straatbeeld van de hoofdstraat overheerst. Ook zie je hier bijna overal de communistisch vlag hangen naast die van de Laos. Natuurlijk zie je ook weer overal de gekende kleurrijke tempels. Aan de hoofdtempels was er een jaarlijks festival die gepaard gaat met de stand van de maand. Wat een gezellige drukte was het er. De Laotianen wandelen eerst drie maal, wijzersrichting in, omheen de grote stupa alvorens ze hun offer neerzetten. Ze zijn allemaal op hun opperbest gekleed. En wat een kleuren. Zonder de traditionele religieuze rok mocht ik er niet. Bij mij kwam die natuurlijk weer net tot onder de knieën met mijn lange swiesels. Waar die normaal tot aan de enkels moet komen.

Interessant was zeker en vast het Cope centrum waar men uitleg gaf over de prothesen. Veel mensen missen een arm of een been doordat ze op een van de bombies hebben getrapt. Toch zonde dat Obama zijn belofte voor steun niet helemaal is nagekomen, het zijn de vele Amerikaanse bommen die hier nog steeds voor veel ellende zorgen. In het centrum kon je ook een simpele test doen om te voelen wat het met je doet een arm te missen. Je legt bij de armen in een spiegelbak en beweegt er maar 1, heel bizar gevoel als je maar 1 beweegt en 2 ziet bewegen en omgekeert.

Tussen de foto's staat een voorbeeldje van een Laotiaanse trap. Hmmmm....kijk maar eens goed naar de tredes. Geen twee treden hebben dezelfde hoogte. Heel vervelend want als je niet oplet tuimel je erzo van. Dit is bijna overal zo waar we komen. Toch wel zeer bijzonder.

Vandaag zitten we een Thakek, een klein dorpje bijna aan de Mekong waar het rustig is. Maar waar je een mooie toch kan maken doorheen het platte land.