De loop

15 november 2019 - Thakek, Laos

De afgelopen dagen was het wat stil omdat ik de gekende Thakek loop heb gedaan. In Laos zijn er verschillende die je kunt doen waarvan de Bolaven en de Thakek loop de gekendste zijn. Je kan beetje kiezen hoelang je eraan wil besteden. Heb dan maar voor de gulden middenweg gekozen, 3 nachten 4 dagen. Gezien ik nog geen scooter ervaring had ben ik wel samen met Karel wat gaan oefenen in september door een dagje een scooter te huren.

Hier Thakek heb ik ervoor gekozen om de scooter te huren bij de iets duurdere maar betere kwaliteits scooters van Mad Monkey. De eigenaar is Duits en dat zorgt voor de correctheid van papieren en degelijke scooters. Nu wat verstaan we onder duurder verhuur, nog geen 11 euro per dag. Valt goed mee dus.

De eerste dag was een redelijk lang stuk waar ik enkele grotjes heb bezocht en een watervalletje. Hierbij kwam ik telkens een oudere Duitse man tegen die de tocht per mini van maakte, gezien een scooter niet zo zijn ding is. Vooral de omgeving tijdens de loop was prachtig, doorheen de dorpjes, limestone gebergten, en het platteland. Allemaal zeer mooi. De wegen vielen ook allemaal netjes mee. Behalve de toeristische infrastructuur, een grotje bezoeken is gewoon lopen doorheen de grot en je weg zoeken. Het staat allemaal niet zo goed aangegeven. Zo kwamen we op dag 2 in de dragon cave en is dit uitgelopen op hun heuse klauterpartij, op en onder de rotsen, en erlangs klimmen.....dat daar nog nooit ongelukken zijn gebeurd snap ik zo goed niet.

Toen ik vertrok met de scooter vertrok er ook een ander Duits koppel, die ook de 4-daagse deden. Ik heb hen dan ook overal tegengekomen en het was s'avonds altijd gezellig, samen eten en dan nog een glaasje.

Toppunt van de 4 daagse was Kong Lor, een mooie grot waar je zo een 7 km doorheen vaart in het donker met een bootje. Zeer indrukwekkend!

De Thakek loop was zeker en vast een leuke en mooie ervaring.

1. Marnix:
    15 november 2019
    Hey Silly? Hopelijks heb je weerom vele foto's genomen opdat wij die leuke vaart van 7km toch voor enkele tientallen meters kunnen meemaken?
    Toch leuk als je samen met enkele toeristen iets gezellig samen kan nuttigen.
    Ik hoop dat je het leuk hebt gehad met die scooter?
    Amuseer je nog verder? Ik kijk al uit naar de vele foto's die we kunnen bekijken onder het drinken van een glaasje wijn tijdens het voorbereiden van een BBQ hier. Een winter-BBQtje of zo? We zien wel ;-)