Relaxen @Don Som

18 november 2019 - Champassak, Laos

Van Thakek ging het dan Pakse om van daaruit de bus en boot te nemen naar Dom Som. De bus van Thakek naar Pakse was de VIP bus, maar zoveel verschil met de gewone bus was het niet. Het was een gewone simpele lokale bus, die dubbeldek afdankertjes zijn uit Vietnam, stoelen waar de zitten loshangt, de rugleuning die alleen maar plat kan liggen. Ik zat vooraan en bij het zitje naast mij was de zitting helemaal los en als die verschoof had je inkijk tot beneden waar de bijzitter van de chauffeur zat. Al snel kwam er een Laotiaan naast mij zitten. Eerst een oudere man en wanneer die was afgestapt een jongere. Die was zo grappig, hij was komische filmpjes aan het bekijken op zijn smartphone en lag dubbel van het lachen, ik moest meekijken van hem maar begreep er natuurlijk niets van. Gezien het een lokale bus was stopte deze ook overal langs de weg om mensen op te pikken of af te zetten en op iedere stopplaats kwamen er verkoopsters opgestapt met eten ( vooral gegrilde kip en eend op een stokje, wat rook die heerlijk). Door de niet zo uitstekende wegen en de vele stopjes was ik onderweg van 8u30 tot 15u over zo een afstand van 350 km. En dat zonder een pipipauze.......pfffftttt. Aangekomen in Pakse moest ik nog vervoer regelen om naar Don Som te raken. Sander van Riverside guesthouse had mij netjes de instructies doorgestuurd.

Na een nachtje Pakse hop de mini van op naar Dom Som. Dom Som maakt deel uit van 4000 islands, backpackers paradijs op Laos. Maar de meesten gaan naar Don Det of Dong Khone...op aanraden van David van het guesthouse in Phonsovan heb ik voor Don Som gekozen. Het was 3 uurtjes op de bus tot aan het stadje waar de ferryplaats voor Dom Som is, met pipipauze. ( een korte rit lassen ze er een in en in een lange rit niet....). Ik werd afgezet vlakbij een marktje waar ik nog een halfuurtjes moest wachten op een tuktuk. Het rook er heerlijk naar BBQ, dus heb ik maar snel aan een van de kraampjes BBQ vis gekocht. Heerlijk!!

De tuk tuk bracht mij naar een ferryplaats waar de privéboot van Sander mij oppikte. Eenmaal op Dom Som leek het er allemaal zeer rustig. Je kan er zo rondwandelen door de dorpjes en het echte lokale leven zien en de rijstvelden zijn hier zo mooi! Zeker een aanrader als je het echte Laos wil zien en beleven. Op Dom Som heb ik een tweede kookworkshop gevolgd. Deze was zo leuk. Eerst houtskool vuurtje gemaakt waarop gekookt zou worden en dan Laab, papaya salade, sticky rice en een tomatensausje leren maken. Allemaal zeer lekker.

In de namiddag werd ik blij verrast door een bezoekje van Pamela. We hadden wel afgesproken maar door het gebrek aan wifi werd het wat moeilijker. Pamela heb ik leren kennen aan de Kong Lor grotten waarna we in de avond gezellig wat hebben gegeten en verder afgesproken hadden. Ze had er ook een ganse weg op zitten om op Dom Som te raken. De bus had haar te ver afgezet dus moest ze met de tuk tuk terugkeren, waarna ze 1u30 moest wachten op de ferryboot ( een vlot met een kleine motor erop) eenmaal op Dom Som moest zij dan nog doorheen de rijstvelden met haar bagage. Uitgekookt kwam zij uiteindelijk aan.

Vandaag gaat het dan terug richting Pakse voor mijn laatste twee dagen Laos.

1. Marnix:
    19 november 2019
    Wel Silke,
    Het avontuur is je echt op het lijf geschreven. Low budget is het zeker ;-) . Toch zeker als je ziet wat je nieuwe vriendin mocht meemaken.
    Voor de rest lijkt het me zo zeker als wat dat die kip ed dat je nu onlangs at je toch al meer gesmaakt heeft dan die vinkjes of zo van laatst.
    Maar ik mag toch aannemen dat je dit al meer gedaan hebt aan je manier van spreken te zien.
    Toch weer een zalig reisverhaaltje gelezen nu.
    Wat ik me toch afvraag is; is Laos nu armer dan Vietnam? Gezien het feit dat er in Laos afdenkertjes rondrijden van in Vietnam?
    Alle ik kijk al uit naar het vervolg van dit verhaal.
    Laters ;-)