A lovely evening of new idioms and fresh mozzarella - Elisabeth Gilbert

30 september 2021 - Trecchina, Italië

Gisteren hebben we in alle vroegte een boot naar Amalfi genomen. Iedereen heeft er ooit wel eens van gehoord of foto's van gezien. De Amalfi kustlijn met allerlei pittoreske kleine dorpjes op de bergheuvels. Amalfi zelf heeft zoveel niet te bieden. Eén hoofdstraat met allerlei winkeltjes die souvenirs verkopen aan immense 'toeristen prijzen' natuurlijk. We hadden het snel gezien en wilden toch het meeste uit onze dag halen en onze reisleider Hans stelde voor om met een bus naar het hoger gelegen dorp Ravello te gaan, vandaar uit naar beneden stappen naar Minori en daar de bus terug te nemen naar Amalfi. We hadden toch ruim de tijd van 10u tot 17u45.. Ravello is iets kleiner dan Amalfi maar zoveel gezelliger. De bus naar ginder duurde nog geen 15min maar was wel een he!e klim, naar boven stappen had ik toch niet zien zitten. Met ongeveer de helft van de groep hadden we het busje genomen en hebben we het stadje wat verkent om hierna de trapjes te nemen naar Minori (sommigen namen ook de bus terug). Het zijn er maar liefst 1500 treden. Wat een puffen onder de hete zon, maar wel adembenemend uitzicht. Blijkt dat er een 4 tal moedigen uit de groep het zich ook gewaagd hebben om deze naar boven te lopen en terug. Onderweg zijn we nog de plaatselijke vuilkar gepasseerd: en drietal ezeltjes met en tonnetje op hun rug. Wat moeten die beestjes hard werken, maar gezien de huizen enkel bereikbaar zijn via smalle trappetjes de enige optie. Wanneer we eindelijk in Minori waren hebben we geluncht en zijn we met de bus teruggekeerd naar Amalfi. Amalfi is mijn insziens toch wel wat ze noemen een touristtrap. Vijf euro om iets te drinken is er rijkelijk over en veel meer dan toeristen winkeltjes en terrasjes is er niet (buiten een mooie Duomo).

Terug in Salerno besloten we om terug te gaan eten in Il gusto Della Notte, het beviel ons daar wel en een paar uit de groep wilden chef's fantasy uitproberen: de octopus met aardbeienjam. De kelner kon echter niet garanderen of het het zelfde zou zijn, het is namelijk dagelijks een verrassing. Maar gelukkig voor ons was het hetzelfde heerlijke gerechtje.

Vandaag zijn we dan op weg gegaan naar Trecchina, met een eerste stop in een buffel mozzarela boerderij. Hoe leuk! De buffels krijgen er zelfs massages met een grote borstel. Wat worden die dieren verwend. Na een korte rondleiding mochten we ook wat proeven en het was yummy, hoewel sommige uit de groep  het iets te machtig van smaak vonden.

Van daaruit ging het naar Paestum, wat mij deed denken aan Baalbek in Libanon. Wat een mooie site met overblijfselen van maar liefst drie tempels. We kregen ruim voldoende de tijd om daar rond te lopen, het museum te bezoeken en te lunchen.

Paestum

Paestum vind ik even indrukwekkend als Pompeï. Moest je mij vragen wat mooier, interessanter of leuker is om te zien, ik zou er niet kunnen op antwoorden.

Vanaf Paestum ging het richting Trechinna, een klein dorp, middle of nowhere, langs een grote weg waar we zullen overnachten op weg naar Tropea. Om de lange richt wat te breken stopten we onderweg nog even in een typisch Italiaans dorpje Rivello. In de avond hebben we gegeten in het hotel met de volledige groep, er was toch niets anders in de omgeving. Het ging er best wel gezellig aan toe, een beetje leeftijden raden van de rest van de medereizigers en dan kijken wie er het dichtst bij zat of zelf goed had. Er kwamen toch wel een paar verrassingen naar boven.

Zo, we hebben weer 2 mooie dagen  gehad, dankzij de leuke bezienswaardigheden en een toffe reisgroep.

Ben al benieuwd naar de komende dagen in Tropea.

I'll keep you posted!

Deze reis maak ik met Djoser, hierbij de link

1. Dirk Van Lier:
    30 september 2021
    Erg leuk je verslag tot nu toe. Ik heb de reis lang geleden ook gemaakt en dan komen de herinneringen weer boven
  2. Silke:
    1 oktober 2021
    Hey Dirk, bedankt voor je leuke reactie. Ook onze reis staat hier op. Bovenaan is er een dropdown menu. Als je daar Andalucië kiest kan je er aan ;)
  3. Willy WENSCH:
    30 september 2021
    Spannend om jouw reis te volgen Silke.
  4. Christie Herckenrath:
    1 oktober 2021
    Geniet van deze prachtige reis Silke!