Look at the walls of Pompeii. That's what got the internet started. -Robin Williams

28 september 2021 - Salerno, Italië

We hadden vandaag nog tijd tot 13u30 om Napels wat te verkennen. Wat toch wel zeer kort blijkt te zijn. Van onze reisbegeleider Hans hadden we een wandelroute gekregen, van een viertal km met heel wat bezienswaardigheden onderweg. Deze route zou gemiddeld 4u duren dus dachten we ruim voldoende tijd te hebben als we al om 8u deze ochtend zouden beginnen aan deze wandeling, met Marnix en Eric ging ik op weg. Maar niets is minder waar we zijn maar tot in de helft geraakt (of net nog niet) wat best wel zonde is want Napels heeft heel wat te bieden, er is zelfs een permanente tentoonstelling van de Vlaamse Jan Fabre. Graag had ik toch graag wat langer in Napels verbleven, een voormiddag is wel wat lang om deze bijzondere stad te verkennen. Wel een reden om nog een keertje terug te keren.

Het meest was ik onder de indruk van de ondergrondse opgravingen. Een overblijfselen van een ganse stad bevindt zich onder Napels. We hebben keuzes moeten maken van wat we zouden zien en wat niet, we hebben slechts enkele hoogtepunten kunnen bezoeken zoals onder andere de Duomo en het beroemde schilderij van Caravagio, maar er is zoveel meer.

Persoonlijk vind ik het een bijzondere stad het ene ogenblik wandel je in een mooi, verzorgde straat sla je het hoekje om is de armoede alom aanwezig. Je kan zo zien dat het een mooie stad zou zijn moest men deze opknappen. Het is een van die plaatsen waarvan ze zeggen: you love it or hate it. Tussenin bestaat niet.

Om 13u30 moesten we verzamelen aan het hotel en gelukkig was iedereen op tijd. Hopelijk blijft dit ook zo voor de rest van de reis.

Vanuit Napels gingen we  richting Salerno met een tussenstop in Pompeï. Sinds mijn studies Latijn aan de middelbare school wil ik er al naartoe. Djoser had voor ons netjes een gids gehuurd die echt wel een meerwaarde bleek te zijn. Het terrein is zo groot en er is zoveel te zien. Ik had echt zin om er meerdere dagen in rond te lopen, twee dagen lijkt mij ideaal om alles gezien te hebben. Gelukkig hadden we een goede, Nederlandstalige, gids en via haar kregen we zaken te zien waar we anders toch maar gewoon aan voorbij gelopen zouden zijn. Pompeï is voor mij toch wel een must-see voor de echt geschiedenis liefhebber! Men is nog steeds opgravingen aan het uitvoeren het lijkt wel interessant om binnen enkele jaartjes terug te keren om te zien hoe het ermee staat.

Na Pompeï ging het richting Salerno waar we in een wel mooi hotel verblijven, het Paulo Nautico hotel, de kamers zijn ruim en het hotel ligt op de rand van de kustlijn. Al snel zaten we met bijna een twaalftal mensen van de groep gezellig samen op het uitgestrekte terras, de één met een wijntje, de ander een pintje of een cocktail. Rond avondetenstijd, wat hier toch later is dan bij ons, tussen 19u en 20u gingen we in groepjes restaurantjes zoeken, allemaal samen zou toch moeilijk worden, gezien we maar met 4 aan tafel mogen zitten. Ik had al een paar opzoekingen gedaan en met een viertal gingen we naar Il gusto della notte een visrestaurant gezien we hier toch aan de kust zitten. Het was er lekker, vooral de inktvis gevuld met aardbeien confituur en munt was een voltreffer. We hebben dan maar onmiddellijk gereserveerd voor morgen.

Il gusto del notte

Deze reis maak ik met djoser, hierbij de link