''I lived in the midst of an Arabian tale'' (Andalusie 5)

2 augustus 2016 - Málaga, Spanje

(ENGLISH TEXT BELOW)

'' I lived in the midst of an Arabian tale, and shut my eyes, as much as possible, to every thing that called me back to every-day life; and if there is any country in Europe where one can do so, it is in poor, wild, legendary, proud-spirited, romantic Spain; where the old magnificent barbaric spirit still contends against the utilitarianism of modern civilization.'' Washington Irving, schreef dit terwijl hij in het Alhambra verbleef. En veel beter dan een Arabisch sprookje kan het Alhambra inderdaad niet omschreven worden. Ik ben ondertussen al enkele dagen thuis, maar de verhalen van Granada, hadden jullie nog tegoed van mij.

De reden waarom ik deze rondreis wou maken, was dus het Alhambra. Ze was dan ook zoals ik verwachtte, ontzettend mooi en natuurlijk het hoogte punt van deze reis.  Ik had samen met, jawel, onze Theo en Thea, gekozen voor het vroegst mogelijke uur. Om 07u45 stond ik dan al samen met hen ongeduldig te trappelen voor de inkom. Gelukkig waren we ruim op voorhand, want achter ons begon zich al een enorme rij te vormen, en niets is leuker een monument te bezoeken zonder de horden toeristen die overal voor je lopen. (dan durf ik nog niet te schrijven 'in de weg lopen'). OM 08u15 mochten we er eindelijk in, maar dan was het spurten naar het Nazaries paleis, want daar mochten we enkel in om 08u30, later gingen we er niet meer inkomen en van aan de inkom naar het paleis is het toch een 15 minuten stappen. Zo waren we mooi op tijd. In het paleis raakte ik Theo en Thea al snel kwijt, ik bleef me namelijk vergapen aan de versieringen van het gebouw.  Foto's houden jullie nog tegoed van mij, ik zal ze zeker nog posten. Na het paleis heb ik dan nog een 4-tal uurtjes rondgelopen in het Alhambra, zo groot is het. En zeker een top attractie in Spanje.

Wat heb ik verder nog in Granada gedaan, wel 2 free walking tours, waarbij de ene eigenlijk wel interessant was. We hebben namelijk Sacromonte bezocht, een deel van Granada, die gelegen is op een heuvelrug, waar mensen nog in grotten wonen, er is geen electriciteit- en water voorziening, geen mooi geplaveide straten, ...alles is er back to basics. Er leven zowel vluchteling, zigeuners als Spanjaarden (vooral hippie - type dan). Volgens onze gids zullen er steeds minder en minder mensen in deze grotten wonen, gezien rijkere mensen steeds een stukje opkomen om er hun buitenverblijfje te bouwen. Ja, de grotjes worden steeds moderner... . Tijdens de andere wandeling, was het weer lekker gieren met de ''Chinezen''. Die wilden kost wat kost op de foto met een Braziliaan die ook meeliep in de wandeling. De arme man voelde zich al snel een topmodel. Of hij er een was betwijfel ik....maar de Chinezen vonden zijn vol getatoeëerde lichaam zo ''wow'' dat ze er samen mee op de foto wilden.

In Granada heeft onze reisleider ons ook nog naar een restaurantje gebracht waar enkele maanden geleden de enige echte ''Michelle Obama'' was. Natuurlijk wou ik dan ook wel op de foto met de eigenares, zodat ik mijn fotootje naast haar foto met Michelle kan leggen en kan stoefen dat ik in hetzelfde restaurant als Michelle Obama ben gaan eten. De paella was trouwens overheerlijk in dit leuke plaatsje.

Vanuit Granada, ging het dan terug naar Malaga, waar we onze terugvlucht namen, maar onderweg hebben we nog een tussenstop gemaakt in Nerja. Waar we eerst teleurgesteld voor de beroemde grotten van Nerja stonden, want de ticketjes waren allemaal uitverkocht. Gelukkig hebben we via een klein toeristenkantoortje nog ticketjes voor de namiddag op de kop kunnen tikken en hebben we onze laatste dag nog kunnen vullen met een bezoek aan een grot.

De terugvlucht is vlotjes verlopen, maar gelukkig ben ik op vrijdagochtend geland in niet een dag later, blijkt op zaterdag een enorme chaos te zijn ontstaan wegens extra controles.

deze reis maak ik met djoser

ENGLISH

'' I lived in the midst of an Arabian tale, and shut my eyes, as much as possible, to every thing that called me back to every-day life; and if there is any country in Europe where one can do so, it is in poor, wild, legendary, proud-spirited, romantic Spain; where the old magnificent barbaric spirit still contends against the utilitarianism of modern civilization.'' Washington Irving wrote this during his stay in the Alhambra. And much better then an Arabian Tal you can’t describe the Alhambra. Meanwhile, I am already a few days back home, but I didn’t wrote you yet about my Granada adventures.

The reason why I wanted to make this voyage, was the ‘Alhambra’. And she was like I expected, very beautiful and the top attraction of my round trip. I had, yes, together with our Theo and Thea, chosen for the early bird ticket. At 7h45 we were already before the main entrance, waiting impatiently. Luckily we were long on forhead, because behind us there came a huge row. And it’s always more fun to visit a touristic sight without  a lot of tourists wandering around. At 8h15 we were finally allowed to enter, but we had to hurry up to the Palace of Nazaries. Because the entrance is with a timetable, as our ticket says 8h30, we have to enter at that time. And from the entrance to the palace it’s a 15 minutes walk, so we were just on time. In the palace I lost very quickly Theo and Thea, because I was looking out to much my eyes. The palace was so beautiful. I will post fast as possible some pictures. After been 4h in the Alhambra, I’ve seen it all (it’s really huge). It’s a tip sight in Spain! Loved it.

What I did more in Granada, wel I did 2 free walking tours, one in Sacromonte, a part of Granada on a hill side, where people still life in some caves, without water, electricity, modern comfort. There are living, gipsies,refugees, and Spanish people (the hippie type). According to our guide these caves will disappear, rich people from the city from the city want to build some holiday houses over there. During the other walking tour I had to laugh so much with some Chinese people. They wanted so much a picture with a Brazilian guy who joined the tour too. Poor guy felt as a topmodel, only he wasn’t, the Chinese loved his tattoos, and wanted a picture of it, only after theth pictures his tattoos were visible enough on the picture for them.

Also in Granada, our Guide Sylvo brought us to a restaurant where a couple of months ago Michelle Obama had a dinner. Off course I wanted  a picture with the owner of the place so that I can put this picture next to Michelle’s picture with the owner.The house paella was very good J

From Granada we went back to Granada, to take or flight back home. On our way we stopped in nerja, where we first were very disappointed for net getting an entrance ticket for the famous caves. But luckily, we could find some downtown in a tourist office. That way we could fill up our last day nicely/

Flying back home went smoothly, I was lucky for landing on Friday morning, because the day after there was chaos, ‘cause of the last controls….till today there is this chaos over there.

this voyage I booked by djoser