北 京 The world is a book and those who do not travel only read one page

2 september 2023 - Beijing, China

Ik zou bijna zeggen 'wat een lange dag' vanmorgen vertrokken en dan aangekomen in Beijing. Maar dit klopt niet helemaal door het uurverschil. Gisterochtend vroeg ingecheckt op Schiphol. En dit na alle heisa zonder enige problemen ( daar stond ik dan 3u30 van te voren en was ik door alles hen in 10 min- had ik het maar geweten). Met wat vertraging ( geen Deutsche punktlichkeit voor Lufthansa) aangekomen in Frankfurt om na 2 uurtjes eindelijk richting Beijing te gaan.

Vertrek

En dan was het zover na ee  slapeloze vlicht van 11 uurtjes...Beijing...maar eerst  nog de paspoort controle. De verplichte covid test gelukkig sinds gister afgeschaft ( stond ik daar natuurlijk met mijn test bij de hand, gezien ik al een dag vroeger vertrokken was)...maar wilden mijn vingerafdrukken niet mee. Aan twee computer...daarna maar de pc heropstarten ...oef...gelukt.  Zweet was niet alleen mij uitgebroken maar ook van de douane beambte.

Hop naar het hotel voor een korte verfrissing en de Chinise gids nam ons al meteen op sleeptouw. Zit die brave man ons met handen en voeten de metro uit te leggen. Hoe we ticketje moeten kopen, hoe en welke richting we moeten nemen, hoeveel halted, ...Nemen we allemaal de juiste wagon ..behalve...wie zat er verkeerd...ja hoor onze Chinese gids. Hij had zijn eigen uitleg niet echt zelf goed toegepast.

Om wat te wennen nam hij ons mee naar de hutongs rond beihai park en de bell tower. Maar de riksja was voor sommige van de groep er een beetje 'te' toeristisch aan. Wanneer ik de djoser gids effe alleen had dan toch ook maar afgesproken of we morgen 'vrij' konden zijn. En om enkel mee te gaan naar de 'verboden stad' en om deze daarna op eigen tempo te bezoeken. Wat hij begreep en zeker prima vond!

HutongRiksja

Bell tower

Op vraag van mijn volgers probeer ik ook meer foto's met mijn gsm te nemen zodat ik ze makkelijk kan posten.

Deze avond gezellig met de ganse groep gaan eten. Wat ook makkelijk is de eerste dag en morgen mijn favoriet!! Jullie kennen het wel 北京烤鸭  (naast 面条 natuurlijk!)

Heb ook heel wat internet problemen. Werkt mijn blog niet op mijn tablet...maar al de rest wel. Op mijn smartphone werkt enkel mijn blog en wechat. Hoewel op beide vpn staat. Persoonlijk werkt de express vpn beter bij mik dan de nordvpn die over aangeraden wordt. Misschien een tip voor volgende reizigers. Esim was jammergenoeg niet compatibel met lijn samsung a52. Anders uit de groep gaan een lokale simkaart aanschaffen. Zie ik niet zitten dat gedoe om met een naald je eigen kaartje eruit te prutsen en de andere erin te doen. Tegen dat ik thuis ben ben ik mijn kaartje kwijt.