Wherever you go, go with all your heart- Confucius

8 september 2023 - Xian, China

Het is al eventjes geleden sinds ik een update gaf. Maar heb er ondertussen ook twee van die leuke trips op zitten met de nachttrein en het werkt niet meer om foto's up te loaden hier. Heel vervelend.

De laatste dag in Beijing ben ik er samen met Saadi op uitgetrokken. We hebben veel gezien en ons nadien verwend met een zalige massage ( waar ik drie dagen later nog last van had).

We zijn eerst naar de Tempel van de Hemel geweest . Die was wel mooi maar het leukste vonden we het omliggende park waar de Chinezen aan het sporten waren. Wat zijn die oudjes fit! We hebben twee dingetjes ook geprobeerd maar na 5 minuten opgegeven. Zo lopen ze op een soort beton waar kiezelsteentjes in uitsteken. Die doen dit rustig alsof het niets in houdt...maar amai mijn voeten. Twee stappen en ik had het al voor gezien. En dan hebben we ook een populair spelletje geprobeerd met hen. Over spelen ze in groepjes met een soort balletje met pluimpje eraan. Een soort klein speciaal voetballetje. Het ziet er zo simpel uit maar het lukte niet.

Daarna was het met de metro richting Lama en Confucius tempel. Wat een gezellige drukte was het in de lama tempel! En overal zijn we de enige Westerlingen. Wat het allemaal toch net iets spannender maakt! De Confucius tempel was veel rustiger maar daarom niet minder interessant!

We verplaatsten ons inderdaad met de metro wat complex lijkt. Maar niets is minder waar. Het metro net is zo makkelijk en goed uitgebouwd. Enkel tijdens spits sta je er als sardientjes bij. Maar we toren een kop uit boven de Chinezen dus op zich valt ook dit mee. Het gebeurt ook allemaal zeer ordentelijk en gestructureerd. Er staan lijnen op de vloer zo stappen mensen uit in het midden en wordt er links en rechts mensen instappen. Beetje jammer dat ik nu geen foto's kan downloaden om het te tonen.

Na de tempels hebben we  nog snel wat kalligrafieboeken op de kop gaan tikken en Saadi een paar schilderboeken. Heb me toch proberen in te houden ... want het is ook allemaal goedkoper dan bij ons!

Na het avondeten terug naar het hotel voor een kleine massage. Maar het werd ook een spel van trekken en duwen! Met als resultaat: slapeloze nacht op de slaaptrein naar Pingyao.

Zoals te verwachten: kleine mensjes formaat bedden op de trein. Ik kon me met moeite draaien of ik zat tegen de zijkant en doordat ik boven lag botste ik ook met mijn hoofd tegen het plafond.

Van Pingyao had ik niet zoveel verwacht en dit bleek ook te kloppen. Een beetje tourist trap zeg maar. Maar wat ik bijzonder vond was dat als je even gewoon een zijstraat in sloeg je onmiddellijk in de slums zat! Niet echt slums eigenlijk maar veeleer leegstaand. Meer dan 50% van de huizen stond leeg en was vervallen! In de andere woonden alleen oudjes! Het contrast tussen de overtoeristische hoofdstraten en de leegstand was enorm. Naar Pingyao komen er heel wat Chinese toeristen om zich dan in Hanfu ( of andere) klassieke kledij te steken. Ze huren die en maken dan overal foto's van! Ook hier weer jammer dat mijn uploads niet werken!

We verbleven in een traditioneel huis waar de kamers ook traditioneel zijn. Dus het bed een plank met een dun matje. En ik dacht ojeeeee nog een nacht  niet slapen. De plank zou te hard zijn en mijn rug deed pijn van de massage. Maar uiteindelijk heb ik echt goed geslapen op die plank.

In de avond was er een mooie lichtshow op de stadsommuring. Daar zaten wij met ons groepje van 5 tussen honderden Chinezen. Sowieso worden we overal aangestaard gezien er uiterst weinig westerlingen overal zijn. Bijna altijd alleen ons groepje van 20. Ze filmen dan de ene stiekem de ander minder subtiel.

Van Pingyao moesten we weer de nachttrein op naar Xi an. Maar heb toch beter kunnen slapen deze keer. Mijn rug deed geen pijn meer van de massage en ik was ook redelijk moe.  Volgens Pieter en Hans mijn couchet genoten hebben de drie andere couchet genoten redelijk wat lawaai gemaakt maar daar heb ik dus doorgeslapen. Gelukkig maar want zo kwam ik dus uitgerust aan.

Ik wou ook nog kort iets kwijt over de wilde verhalen die zich de rond doen over China. Het is hier dus helemaal niet vuil maar alles is netjes en opgeruimd. Er ligt geen papiertje of plastiekje op de straat.! Kunnen wij van leren! En de toiletten...mijn grootste vrees...wel...heb nog geen vuile tegengekomen. Ondanks dat ik gebruik maak van op straat de openbare toiletten. Naast de gekende hurktoiletten is er nu bijna overal ook een gewoon toiler. Oef!! Alleen voor het toilet op de trein heb ik gepast hoewel deze eigenlijk best mee viel.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sobia:
    8 september 2023
    Oh Silke your experiences sounds so interesting really and the way you write ✍️ amazing 👍
  2. Philip Vanhaelemeersch:
    10 september 2023
    Fijn dat je ook je voorraadje vakliteratuur hebt kunnen inslaan.