Those who respect animals and wish to let them live normal lives, loves them- Edwin Way Teal

11 september 2023 - Chengdu, China

Xi'an is een bijzondere stad. Wanneer je uit het station stapt zie je onmiddellijk een immens park waar ooit een paleis stond, nog groter dan de Verboden Stad van Beijing. Nu kan je er enkel nog de restanten van terugvinden in het park, samen met een replica en een museum!

Na het inchecken in het hotel, werd ons aangeraden een fiets toer te doen op de stadsomwalling van Xi'an. Omdat je op deze manier een goed beeld krijgt van de binnenstad. Ik was vooral onder de indruk weer van de contrasten:oud en nieuw. Maar ook hoe de stad snel uitgegroeid is tot een metropool!

Natuurlijk wie Xi'an bezoekt kan er niet om heen: het terracottaleger!

Terracottaleger

Het is enorm indrukwekkend om dit in werkelijkheid te zien! De beelden op tv zijn hier toch wel niets tegenover. Maar het is er enorm druk, 60 000 bezoekers per dag! Wat een overrompeling en ik die graag alles rustig bekijk op mijn eigen tempo. Ja kan  je hier vergeten. Je wordt bijna letterlijk onder de voet gelopen.

Terracotta leger file

Wachtrij terracottaleger

Terracottaleger

Wat zo leuk is hier in China is dat elke grote attractie of monument zijn eigen ijsje heeft en dat het bovendien nog lekker is. Het zit in een leuk doosje en het ijsje zelf heeft de vorm van het monument.

Ijsje terracotta

Als streetfood liefhebber is China voor mij toch wel het paradijs en zeker de Moslimwijk van Xi'an. En als er dan nog een kok mee op pad gaat met je die er ook interesse in heeft en kennis van zaken heeft wordt het nog leuker!

Deze pannekoekjes gevuld met vlees waren overheerlijk!

Streetfood xi'an moslimwijk

Maar er was natuurlijk nog veel meer.

Xi'an streetfoodStreetfood xi'an moslimwijk

Streetfood xi'an moslimwijk

Vanuit Xi'an namen we de hogesnelheidstrein richting Chengdu. Ikzelf heb weinig meegekregen van de reis gezien ik eventjes in dromenland terechtgekomen was.

Hogesnelheidstrein van Xi'an naar Chengdu

Hoge snelheidstrein van xi'an naar chengdu

Chengdu is een leuke hippe Chinese stad. Maar ik begrijp hier toch veel minder wat de Chinezen zeggen. Waar ik in de andere steden met mijn beetje Chinees toch al kon winkelen en op restaurant gaan moet ik hier zeer goed luisteren en vragen of ze het willen herhalen! Ook is het eten hier veel pittiger. De streek is gekend van de sichuan pepertjes en ...natuurlijk de mooi lieve pandabeer.

Het regende gans de voormiddag en dit blijkt ideaal voor een bezoek aan de panda's te zijn. Aan de ingang stond er geen wachtrij. Maar in het park moesten we toch 30 min aanschuiven om een kleine panda te zien! Er hangen overal borden dat we moeten stil zijn...voor de panda's maar staan de bewakers van het park doodleuk beetje te roepen door luidsprekers. Persoonlijk vond ik het park toch ook weer iets te commercieel en toeristisch opgezet. Zoals de meeste grote attracties hier. Ook had ik weer dat tourist trap gevoel. Ik wil eigenlijk het echte China zien en beleven en niet de voorgekauwde paden die de local guids ons "moeten" tonen.

Maar de panda's blijven toch schattige beertjes zeker de kleintjes.

Panda centerPanda centerChengdu Panda rescue centee

Chengdu panda center

In Chengdu zijn we ook nog naar een soort show geweest waar we een stukje opera hebben gezien, toneel, muziek en gezichtsmaskerwisselshow. Ik had liever naar een echte show geweest in plaats van dit toeristen stukje. Maar in Xi'an hebben we stukken opera gezien op straat die heel mooi was! Het was wel ontzettend grappig, want toen we bleven kijken naar de operastukjes op straat was men dit aan het filmen. En het ogenblik dat wij erbij kwamen draaide de camera naar ons in plaats van naar de artiesten. We moesten ook allerlei soorten dingen doen zoals applaudiseren, lachen etc...en kregen ook een teksballonnetjesbord erbij.

Betalen hier in China is nogal moeilijk: overal gebruiken ze wepay. (Wechat is vergelijkbaar met onze whatsapp, maar de wechatapp kan zoveel meer)

Ikzelf heb een wechat account, maar kan geen esimkaart activeren waardoor ik geen 4g heb en dus ook nergens kan betalen met wechat. Het is nochtans een zeer eenvoudig en handig systeem! Ik stel me de vraag hoe lang ze hier nog met papiergeld zullen betalen? Op sommige plaatsen is het namelijk al zo dat er enkel met wepay betaald kan worden.

Zo morgen een laatste dagje Chengdu en dan met een binnenlandse vlucht naar Lijiang.

1. Willy WENSCH:
    11 september 2023
    Goed om Sil Ke's reis te volgen. De zin om naar het land van Wei Wei te reizen groeit dagelijks. Met welke airliner vlogen jullie ? Passeren jullie in Wuhan, Hankou ? Dit is onze bestemming. Men zegt dat er vele barsten zijn in de Driekloven Dam ... Wei en Willy 🍀
  2. Silke:
    12 september 2023
    Hey Willy we vlogen via Frankfurt naar Beijing met Lufthansa. Wuhan zullen we niet doen, maar ik zou ook graag eens gaan naar daar! Blijven jullie enkel in Wuhan?