La dolce vita

2 oktober 2021 - Tropea, Italië

Gisteren vetrokken we vanuit Trecchina naar Tropea met een tussenstop in Pizzo, waar we een grot bezochten die als een soort mini kerkje werd ingericht. Enkele zeelui hadden er schipbreuk geleden en konden daar uiteindelijk veilig aan wal komen. Hierop besloten ze er een bedevaartsoord van te maken en er een soort kerk/kapel te maken in de rotsen. Het is best wel een leuke plek om te bezoeken. Bovendien is Pizzo gekend voor zijn heerlijke Tartufo. Ik heb er deze met pistache geproefd wat heerlijk was. De pistache smaakt hier toch anders dan deze bij ons in België.

20211001_131455

Hierna ging de rit verder naar Tropea, een kuststadje waar we twee dagen zouden verblijven. Het lijkt een beetje op onze gekende kuststeden: Blankenberge, Oostende, ... . In de vooravond kwamen we aan en gingen we onmiddellijk op zoek naar wat we zouden kunnen doen de dag erna buiten aan het strand gaan liggen. Veel opties waren er niet. De meesten van de groep besloten om een tochtje op een zeilboot te maken op zee. Uiteindelijk bleek de zeilboot een motor te hebben en werd het zeil zelfs niet opgezet. Wat een teleurstelling was voor de opvarenden. Met zijn drietjes Marcel, Eric en ik besloten we om een vespa te huren en wat rond te rijden langs de kust. Als je in Italië bent moet je dit toch eens gedaan hebben.  Het werd een gezellig tochtje langs kleinere dorpjes. Eric bleef maar tot de middag gezien hij reeds gereserveerd had voor de boot. Nadat we hem hadden afgezet aan het bureau die de scootertjes verhuurden gingen we verder op pad. Langs de weg, net buiten Tropea hebben we een heerlijk plekje gevonden langs de kustlijn om te lunchen. We hebben wel redelijk lang op ons eten moeten wachten, en de tafel naast ons had hun eten na nog geen 5 minuten, als je honger hebt is dit toch wat frustrerend. Gelukkig was het wel heerlijk.

Gelukkig hadden we deze gehuurd aan de rand van Tropea, het scheelt de helft in prijs. In het centrum was het voor 4 uurtjes 60 euro + 10 euro voor de benzine. We zijn wat verder gaan kijken en bij Baci bici was het maar 30 euro voor een ganse dag en deed  en men deed ook niet zo moeilijk over de benzine. We waren net op tijd terug want een beetje na onze aankomst begon het ferm te onweren. Dit betekende ook op zoek gaan naar een restaurant waar je ook binnen kon zitten wat niet zo evident bleek te zijn. Samen met Frank en Marcel gingen we op zoektocht. We wilden ook niet te ver gaan van het hotel, want we hadden ook geen idee hoe lang het zou onweren. Gelukkig was het snel over en konden we droog terug naar ons hotel.

Tropea betekent dolce vita: goed eten, strand, terrasjes, luilekkeren, ....  wat wil een mens nog meer.

Morgen vetrekken we richting Sicilië. Ben al zeer benieuwd hoe het daar zal zijn.

Deze reis maakte ik met Djoser, hierbij de link