Wie Italië heeft bezocht zonder Sicilië gezien te hebben, heeft Italië helemaal niet gezien -Goethe

5 oktober 2021 - Palermo, Italië

Zondag zijn we vanuit Tropea vetrokken naar Sicilië. Na een kwartier rijden had onze grote bus zich al vast gereden in een klein dorpje. Overal zijn er werken en omleidingen en zo kwamen we vast te staan. De straten waren veel te smal voor ons lomp gevaarte om veel te manoeuvreren. Gelukkig kwam al snel een dorpsbewoner te hulp. Snel zijn auto gaan halen en ons dan netjes voorrijden tot we aan de grote baan waren. Zo vriendelijk van deze oude man! Kunnen ze bij ons toch nog veel van leren. Nadat hij ons de weg aangewezen had hebben we hem dan ook een warm applausje gegeven.

Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan in Calabria waar we het museo Archeologico Nazionale di Reggio Calabria bezochten. Het museum heeft twee pronkstukken, de twee bronzen beelden van Riacce. Via een speciale sluisdeur kan je deze beelden bewonderen. Deze sluis zou zorgen dat de lucht zuiver blijft en de beelden bewaard kunnen blijven. De ogen van het ene beeld zijn nog in ivoor en zorgen ervoor dat het beeld iets bijzonders uitstraalt. Tcoh speciaal om deze eeuwenoude en goed bewaarde beelden te kunnen bewonderen.

Van hieruit waren we in 10 min in Villa San Giovanni waar we de boot naar Sicilië, Messina namen. Na een korte oversteek van nog geen 30min waren we er al.

20211003_115007

Onze eerste stop in Sicilië was Cefalù. Een toeristisch kuststadje vol van de souvenierwinkeltjes maar ook met een mooie kathedraal. Gezien we met enkele van de groep toch liever niet naar de vele winkeltjes gingen zijn we de kathedraal ingestapt voor de full tour: mozaïeken, de schatkamer en het klooster. De toren hebben we overgeslagen ... gezien we deze reis toch al heel wat trapjes hebben gedaan.

Na Cefalù ging het richting Palermo waar we in de late namiddag arriveerden. Wat een drukte en weer wat moeilijk om overal goed door te komen met de bus. Gelukkig hebben we toch wel een goede chauffeur, Andrea! Na een aangename nachtrust werden we de dag nadien gebracht naar Monreale waar we een mooie 12de eeuwse kathedraal met klooster bezochten. Bij terugkeer naar Palermo heeft de bus ons netjes bij het Paleis afgezet. Ticketjes zijn redelijk duur en eigenlijk is enkel de kapel de moeite, beetje zonde. Hierna ben ik met Eric uit de groep naar Teatro Massimo geweest waar je een 30 minuten rondleiding kreeg. Een zeer mooi gebouw zowel van binnen als van buiten. En de bijhorende rondleiding was zeer interessant.

In de avond had ik een free walking tour gereserveerd voor mij en Marnix, maar uiteindelijk waren vervoegde ook Rolant, Lex en Eric ons. Gelukkig was het voor de gids geen probleem dat we met meer waren dan ik had gereserveerd. Deze tour die we kregen doorheen Palermo was zeker en vast de moeite en het gaf ook een beeld van wat we nog allemaal konden bezoeken. De gids was een lokaal en kende haar stad ook zeer goed. Hierna vervoegden nog anderen ons om te gaan eten in het gezellige restaurant Torquemada, waar ook heel veel locals komen. Het werd dan ook nog redelijk druk in de loop van de avond.

In de vroege ochtend was ik al op stap naar de verschillende markten van Palermo, mercato de Capo en mercato del Ballaro. Ze zijn zeker het vroege opstaan waard. Ik heb bovendien nog enkele lokale kruiden kunnen scoren.

Vandaag zouden we dan met de groep een fietstocht doen. Ik heb al meermaals een fietstocht met baja tours gedaan en was er dan ook zeker voor te vinden. Alleen bleken de weergoden ons niet zo gunstig. We waren nog geen half uur op de fiets als het begon te onweren. Iedereen snelde de kathedraal in om te schuilen en zo ook wij!  Uiteindelijk konden we niet blijven schuilen en heeft onze gids de toer vervolledigd in de regen. Dit vond ik niet zo fijn...niet zozeer door de regen, maar de stenen waren glad en ik vond het nogal gevaarlijk om daar snel op te gaan fietsen. Bovendien ging ze nogal redelijk snel op de gladde stenen.

Na de fietstocht heb ik nog snel Palazzo Franca bezocht. Van buiten uit ziet het er een bouwvallig lelijk gebouw uit. Maar binnenin is alles nog in zijn oorspronkelijke staat. Veel mooie dan het paleis dat ik gisteren bezocht heb ( en veel goedkoper).

20211005_145654

Morgen gaat het richting Segesta.

Deze reis maak ik met djoser, via de link kan je de reisomschrijving terugvinden