A great man is he who does not lose his child's heart- Mencius

16 september 2023 - Kunming, China

Ik was de afgelopen dagen precies wat moe en heb mijn vorige blog wat aangevuld met de ervaringen van de binnenvlucht.

Het oude centrum van Dali is net als Pingyao, Shuhe, ... zeer toeristisch met weer dezelfde winkeltjes. Er zijn ook overal waar we komen van die winkeltjes waar Chinezen kostuums kunnen huren van de verschillende dynastiën en minderheden groepen. Het is verbazingwekkend toch wel hoeveel jonge mensen dit doen. Overal zie je hen poseren in die kledij. Ook de make-up en haardracht hoort erbij. Vooral de meisjes doen dit, slechts af en toe zie je een man maar dan meestal in gezelschap van zijn vriendin.

De streek is vooral ook gekend voor het Er Hai meer. Maar tegenwoordig is er om het meer een massatoerisme. Overal rondom het meer zijn hotels. We huurden een fietsje om rond het meer te gaan en een naburig traditioneel dorpje te bezoeken. Doch deze bleek ook enorm toeristisch te zijn geworden. Overal heel wat Chinezen die van over het ganse land op vakantie komen. Het was ook verbazend te zien hoe er een rijstveld stond waarin ze in massale aan het posseren waren en foto's namen. Het leek precies keukenhof wel waar men tussen de tulpenvelden posseert.

Nadat we de fietsen terug hadden gebracht bleek een taxi vinden niet zo simpel en wandelen naar het dorp was wegens de afstand dan toch geen echte optie. Gelukkig kon ik in het Chinees aan de dames waar we de fietsen huurden een taxi vragen die er eentje opbelde voor ons. ( stiekem was ik toch trots dat ik het met mijn beetje Chinees ook dit voor elkaar had gekregen).

En nu zijn we onderweg naar Kunming, terug met de  bus maar het zal een redelijk lang rit worden dus heb ik wat tijd om te schrijven.

1. Willy WENSCH:
    16 september 2023
    In China is het handig om Mandarin te praten, want eenmaal uit de stad begrijpen weinig mensen Engels. Gelukkig heb ik mijn Chinese dame bij de hand. Het boeit me om Silke te lezen. Is het waar dat COVID met een opmars bezig is? Want Wei overweegt om in oktober naar Hankou Wuhan te reizen. Groetjes
  2. Silke:
    17 september 2023
    Hey Willy en Wei, er is hier momenteel niets te merken van covid.
    Maar voor ik vertrok had de apotheker het er over dat het bij ons ook vanaf november wzer in opmars zou kunnen komen. Maar momenteel dus niets te merken.
    Misschien bedt eventjes horen bij iemand die medisch geschoold is?
  3. Silke:
    20 september 2023
    Efkes dubbel gecheckt. Overal zou jet covid vrij moeten zijn. We zien ook nergens maatregelen. Zou prima moeten lukken