北京 - 故 宫 - 天安门 广场 - 北京烤鸭

4 september 2023 - Beijing, China

Overal in het land moeten we ons paspoort bij hebben want die kan elk moment gecontroleerd worden. Zo ook bij de ingang van het metro station. De tassen die je bij hebt moeten sowieso door de scanner maar gisteren werden dus ook de paspoorten gescand. Alles is gelukkig goed georganiseerd en het verloopt ook snel. Maar daar had er iemand van onze groep haar pas niet bij. Dus mocht ze snel even terugkeren om deze te halen terwijl wij al door gingen.

Aangekomen aan het Tian anmen plein moeten we terug door de controle maar onze lokale gids weet zich erdoor te praten en we mogen de lange rij wachtenden lekker voorbij gaan en gewoon even doorlopen. Het plein is enorm groot en er zijn heel veel Chinese toeristen aanwezig. Het is dan ook zondag voor hen en een vrije dag net als bij ons. Op het plein zie je sommige mooi achter elkaar in een rij zitten. Blijken ze gewoon netjes in de schaduw van de lantaarn palen te zitten. Wat schuilen voor de brandende zon.

Tian an men square

Let bij deze foto vooral even op de vele camera's.

Tian an men square

Na het tiananmenplein gingen we de Verboden Stad in. Het voormalig keizerlijke paleis. ( ook hier weer tassen controle en paspoort check anders kom je er gewoon niet in). Het is een enorm paleis waar je best wel een ganse dag in kan rondlopen. Er zijn bitter weinig Westerse toeristen op dit ogenblik Hier en daar een klein groepje komen we tegen. We worden dan ook vaak aangestaard door veel Chinezen. Nu dit vind ik toch altijd leuk... Met de groep werd afgesproken om 15u maar ik had wat meer tijd nodig...ik zou normaal dan naar de metro halte gaan nabij het restaurant waar we zouden avondeten. Maar doordat ik op mijn eentje sneller ben dan de groep had ik hen plots ingehaald en zijn we toch allemaal samen naar het restaurant gegaan. Zo heb ik dan weer een half uur langer kunnen rondlopen in de Verboden Stad, de tijd die ik nodig had. En was ik toch op tijd.

In de avond zijn we allemaal gezellig Peking Eend gaan eten. Heerlijk...

Beijing kao ya  Beijing kao ya

En vandaag zijn we op uitstap geweest naar de Chinese Muur. Ik had gelezen dat het overal zeer druk is op de muur en had er ook wel al beelden van gezien, maar toen we aankwamen waren we toch wel allemaal verrast dat er bijna geen toeristen waren. Zo druk was het er dus helemaal niet. Gelukkig maar!

Maar...de trapjes naar boven waren zo stijl en o regelmatig dat ik niet goed durfde met mijn knie. Het vlakke stuk wel...we moeten nog door tot 24 sept. En ik zou er niet graag nu al door zitten. Moest dit de laatste dag ofzo zijn was ik er wel  voor gegaan. Wel knap dat een dame uit de groep van 74 jr wel helemaal tot boven is gestapt en dan nog in een hoog tempo !! ( en ja...hoor...mocht ze dit ooit lezen...ben toch stiekem jaloers en ik hoop echt ook nog zo goed te zijn als ik zo oud ben. Knap hoe ze dit deed).

Vandaar gingen we dan naar het zomerpaleis. Favoriete plekje van Cixi over wie ik zoveel las! Alsook natuurlijk over het paleis! Rond het meer is het lekker fris en aangenaam. Maar de meeste gebouwen zijn leeg en zn kan je  niet bezoeken. Maar ik heb ontzettend mooie foto van Chinezen die er stonden met traditionele wijze. Er was ook zo een schattig klein meisje bij.

Gezien de opera niet doorging. Wat ik toch zeer jammer vond zijn we naar een Chinese acrobatie show geweest. De opera kon niet doorgaan wegens de zeer lage toeristen opkomst. De acrobatie show was zeker ook mooi! Maar de opera had ik leuker gevonden.

En tot slot zijn we gaan eten in een Moslim restaurant. Mja ... heten...dan heb ik mijn plastieke bestekjes mee uit België heb ik er nog geen gebruik van gemaakt. Maar na een maandje voor vertrek intensief stokjes- eten- oefenen. Lukt het best ...alleen die noedels. Als ze op mijn bord liggen ja...dan trek ik mijn plan. Maar vanavond lagen ze op een gedeeld bord. Dan zit je daar met 4 man, te sukkelen en te proberen´ om die noedels deftig op je eigen bord te krijgen. Nee...de helft belandde dus naast het bord. Dan werd ik bespettert met saus doordat iemand anders' noedels terug glibberden op het grote gedeelde bord. En als je dan om je kijkt zie je dat de Chinezen ons zitten aan te staren...en denken van wat steken die 6 daar in godsnaam uit.

Noodles

Over deze noedels heb ik het dus...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Christie Herckenrath:
    4 september 2023
    Een plezier Silke! Geniet van deze ongetwijfeld fantastische reis.
  2. Nancy:
    Wat een ervaring! Voor mij ook geen stokjes 😅😅
  3. Sobia:
    4 september 2023
    Wow !!!u are having best time. And interesting for us also,reading your amazing experiences. I guess after this ,there is no need to travel to China as we are looking through your eyes😝
  4. Thierry:
    mooi verslagje;-)
  5. Pascal:
    5 september 2023
    Leuk.. geniet ervan! Staat ook nog op bucketlIist ..
  6. Peter:
    5 september 2023
    Wat leuk! Zo kan ik je een beetje volgen.
  7. Dominique:
    7 september 2023
    Top, wat een avontuur alweer😃! Ik was er wel graag bij het noedelfestijn geweest😂