License to kill

20 oktober 2018 - Hoi An, Vietnam

Van Nga Trang zijn we nu naar Hoi An gereisd met tussenstop in Qui Nhon. Het waren lange busdagen maar gelukkig werd er toch wel veel gestopt. Tot aan Qui Nhon hebben we verschillende keren gestopt aan vissersdorpjes. Onze gids Fong heeft ons zelfs naar eentje gebracht waar toeristen nooit komen. De straatjes waren smal zodat onze bus zelf niet meer kon keren en een stukje achteruit moest. In het dorpje aangekomen was er een huwelijksfeest bezig, natuurlijk werd gans de groep onmiddellijk uitgenodigd, jammergenoeg wegens tijdsgebrek kon dit niet.

Tussen Qui Nhon en Hoi An zijn we gestopt in My Lai, nog zo een gruwelplaatsje uit de Vietnamoorlog. Amerikaanse soldaten doodden hier in maart 1968 504 burgers, vooral vrouwen, kinderen en bejaarden.  Er werd beweerd dat er 100 guerilla soldaten waren gedood, wat de burgers betreft, wel dit werd op de typisch Amerikaanse manier in een doofpot gestopt. Pas later bracht een van de militairen alles naar voor. In 2011 werd het verhaal verfilmd in 'My Lai four'.  Het verbaasde mij dat wij de enigste toeristen waren op dit verschrikkelijke plekje! Verschrikkelijk aangrijpend was het en zeker een must see wanneer je in Vietnam bent. Op het einde van ons bezoek konden we ook naar een Nederlandstalige documentaire kijken, waarin werd getoont hoe een van de soldaten van destijds terugging naar My Lai en herinneringen ophaalde van deze verschrikkelijke dag. Iedereen van de groep was toch wel even stil na die beelden. De soldaat, Hugh Tompson haalde letterlijk aan dat ze een 'license to kill' hadden om het dorpje uit te moorden, de soldaten waren opgefokt door drugs, het feit dat ze al veel van hun kameraden zien sneuvelen hebben en door een preek die ze de avond ervoor hadden gekregen van hun kapitein William Calley.

Wat zappend op tv zag ik gisteren op bijna al de Vietnamese kanalen onze eigenste koning Filip....na wat google werk in onze Belgische media kanalen wist ik nog altijd niet wat er aan de hand was. Dan maar even polsen bij Fong onze gids, blijkt dat de Vietnamese Premier op staatsbezoek is in België. Beetje ironisch, hier is het het nieuws van de dag en staat het op de voorpagina van alle kranten en bij ons is er zelfs geen enkele kleine vermelding over terug te vinden, maar dan enkele weken terug stond onze media vol van de opening van de nieuwe brug in Vietnam 'de Gouden Brug'. Als er iemand toch ergens een artikel heeft gevonden in onze Belgische kranten over het staatsbezoek mogen jullie mij deze zeker doorsturen.

deze reis maak ik met Djoser

1. Pieter Janssen:
    20 oktober 2018
    Hallo Silke,
    Ik zag je op mijn Instagram pagina en toen werd ik nieuwsgierig. Zie je morgen op de foto tour!

Groetjes,

Pieter