A person attempting to travel two roads at once will get nowhere-Xunzi

20 september 2023 - Yangshuo, China

Ohh na toch wel een lange busrit arriveerden we in Kunming. Gelukkig kan ik  nogal makkelijk overal slapen. En was voor mij de busreis zo voorbij. Ik keek toch uit naar Kunming want we zouden het Stenen Woud bezoeken en Tirza Kingma had het in haar boek ook over Kunming! Jammergenoeg heb ik niet de gelegenheid gehad als zij om naar platteland af te reizen. Lijkt me toch ontzettend enig!!

Kunming zelf vond ik ontzettend leuk en deed me ergens aan Chengdu denken. Doch heeft het heel wat meer billboards. De stad ziet er zo anders uit s'avonds dan tijdens de dag. En ook hier weer zag je supermoderne wolkenkrabbers staan naast oude gebouwen. Oud vs nieuw komt overal wel voor. En binnen enkele jaren zullen de meeste steden er weer helemaal anders uit zien want op heel wat plekken bouwt men nog steeds.

20230917_195551

20230917_195344

Jullie zijn natuurlijk benieuwd naar het Stenen woud wel...dan zou ik hier eventjes een foto moeten plaatsen van 15 Nederlanderd, 4 Duitsers en een Belg die zeer blij waren dat ze terug vertrokken! We dachten alle 20 dat we een mooie natuurwandeling zouden maken doorheen de rotsbossen zoals we op de vele mooie foto's zien. Maar we waten vergeten dat we in China zijn en sommige monumenten zijn grote attracties waar massa's op af komen. Dus ook hier massa Chinese toeristen, winkeltjes, fotootjes....dus geen rustige wandeling doorheen de natuur. En vooral...voor een woud was het precies klein. Ik had een immens gebied verwacht waarin je kan verdwalen...en waar je met een gids doorheen klautert.

Gezien de Chinese toeristen vaak van het platteland komen en er momenteel zeer weinige Westerse toeristen zijn ( we zijn vaak de enige) kijken ze ons steeds verbaasd aan en willen ze ook ontzettend graag met ons op de foto. Dit zorgt vaak voor grappige situaties. In Yangshuo heb ik wat leuke foto's ervan gemaakt...maar dit vertel ik iets verder. In het Stenen Woud hebben velen van ons wel weer gretig mogen posseren voor de vele foto's.

Teruggekeerd in Kunming werd er nog een tussenstoptje gemaakt aan een grote bloemenmarkt. Het zou de grootste zijn van Kunming en was leuk om eventjes te zien.

China is natuurlijk ook de place to be voor streetfood en Kungming is echt een feestje!! Hebben we een heerlijk tentje gevonden waar we zeker 2 a 3 rondes besteld hebben. Ze hadden er bovendien ook Belgisch bier. Maar ik ben netjes voor de Chinese pruimenwijn gegaan.

20230917_21273920230917_21080520230917_20205820230917_20300020230917_20171920230917_201524

20230917_201749

Van Kunming ging het richting Guilin met de hogesnelheidstrein. Normaal kan die tot 300km per uur maar bij ons deed hij max 249km/u het was een lange rit van 9u48 tot ongeveer 16u45. Maar na 5 min was ik in slaap gevallen om lekker om 14u weer wakker te worden. Lunchtijd dus. Heb ik dit op Chinese wijze gedaan ( kan België toch nog veel van leren!). Op heel wat plekken is er warm ( kokend water) beschikbaar, en Chinezen hebben steeds hun thermos bij om thee te maken maar ook vaak noodles soepjes. En...echt waar die zijn zoveel lekkerder dan die bij ons! Dus ook op de treinen is er kokend water beschikbaar. Ik had mijn instant noodle soepje bij, hup wat warm water en ik had mijn lunch ( afgekeken van de Chinezen ) . Morgen gaan we naar Hong Kong en ik heb weer mijn insta soepje gekocht in de supermarkt, lekker en makkelijk!

Na de treinrit ging het richting Yangshuo. We reden door een mooi landschap wat de verwachtingen verhoogden. Maja...China is China en ook Yangshuo is het koplopen van de toeristen.

Morgen wordt het een lange reisdag en heb ik weer wat tijd om over de avonturen in Yangshuo te schrijven ( als ik niet weer in slaap val natuurlijk. )

1. Martina & Hans:
    20 september 2023
    Wat jammer van jullie bevindingen van het Stenen Woud - Hans en ik waren er in 2002 de enige Westerse toeristen (de rest van de groep had andere plannen) met een handvol Chinezen. Het Chinese toerisme stond toen net in de beginschoenen. Wij zijn er lekker doorheen gewandeld - tot het park plots ophield en wij op het platteland tussen de boeren stonden. En dan in een noodgang terug om de bus voor de terugreis te halen.
    En dan moeten wij toch nog even kwijt dat wij volgende werk alsnog naar Italië vertrekken - o.a. naar Napels, Pompeii, De Amalfikust, nog eens Matera,... :) Was wel behoorlijk wat geregel met de hotels en vluchten, maar wij kunnen alsnog mee :).
    Geniet jij nog maar lekker van de pruimenwijn - in NL bij de Chinees hebben ze geen ' pluimenwijn' - en van de laaste dagen in China en HongKong.
    Veel liefs,
    Martina & Hans
  2. Silke:
    20 september 2023
    We zijn eigenlijk vooral teleurgesteld dat het een 'park' is en niet ergens een stukje natuur waar er doorheen gewandeld kan worden. We vonden het beetje een efteling gevoel had.
    Ik maakte 2 jaar geleden de Napels reis. Zeer leuk! Geniet ervan!
  3. Marnix:
    20 november 2023
    Beetje laat met mijn reactie maar hier is ook weeral veel gebeurd. Weeral een mooie reis gemaakt jij. Mooie Beelden weeral om in mijn geheugen te prenten.
    Thja, Chinezen kunnen dus ook overdrijven net als wij Belgen zeker wat natuur betreft?
    Hou ons op de hoogte van jouw volgende reizen.
    Lijkt mij uiterst spannend. :-D