Sicilië is een gevoel, een droom, werkelijkheid en illusie tegelijk - Fik Meijer

9 oktober 2021 - Taormina, Italië

Vanuit Palermo vertrokken we richting Segesta, waar we nog een tempel uit de oudheid bezochten en een amfitheater. Hans onze reisleider had het enkel wat verkeerd ingeschat. Het zou makkelijk zijn om van de tempel naar het theater te stappen alleen had hij er geen rekening mee gehouden dat het wat steil naar boven liep. Wat volgens hem maar een 15min stappen zou zijn werden er al snel 30, in de hitte, naar boven stappen, wat hebben we gezweet. Eenmaal boven was het uiteindelijk wel de moeite, maar het busje van 2 euro had veel makkelijker geweest natuurlijk. Iedereen stond pompaf boven en sommigen hadden het zelf niet gehaald hoorde ik nadien.

Van hieruit gingen we richting Marsala voor een wijn proeverij, maar al snel had ik het bekeken en ben ik het dorpje ingewandeld om te lunchen en wat rond te kijken. De wijnproeverij was in een winkel en was meer verkopen van de wijn dan wat uitleg geven rond de smaken. Ik had toch liever naar een plaatsje geweest waar ze de wijn maken zodat we dit even konden zien. Het dorpje zelf is best wel mooi en de moeite  om even rond te lopen, jammer dat we er niet zoveel tijd hadden.  Na de lunch hebben we de tempels van Selinunte bezocht. Wijselijk, na de steile wandeling van de voormiddag opteerde iedereen er toch voor om het busje te nemen die ons van de ene tempel naar de andere bracht. Nog een lange wandelingen zagen we allemaal niet meer zitten. Hierna hebben we in het dorpje Selinunte aan de zee overnacht. Het was een fijn hotel waarbij we in de avond gezamelijk aten. Plots werd de rust verstoord door een hongerig kat die het hotel binnenstapte. Sommige van ons hebben dan ook wat restjes naar buiten gesmokkeld om aan de kat te geven.

In de vroege ochtend gingen we verder door naar Agrigento, waar we valle dei templi bezochten, een groot tempelcomplex die toch wel de moeite is. Al die geschiedenis om je heen. De vijf tempels zijn bovendien nog goed bewaard gebleven. De afspraak plek was hier niet zo helemaal duidelijk, waardoor een zestal mensen van de groep op de verkeerde plek stonden te wachten. Gelukkig hebben we een groepswhatsapp en hadden we elkaar nadien al snel teruggevonden.

Na de lunch hebben we nog gestopt bij een Romeinse villa: Villa Casale. Hier zijn heel wat prachtige mozaieken bewaard gebleven. Men moet toch wel engelen geduld hebben gehad om deze te maken. De gekende bikinimeisjes waren hier te bewonderen. Het is een mozaïek waarop enkele meisjes een bikini dragen, het zou de eerste beeltenis zijn van dit kledingstuk. Van hieruit ging het naar ons hotel in Piazza Armerina die in een afgelegen bergdorpje lag. Er is er niet zoveel te beleven en de enigste optie om te eten was dan ook in het hotel. Het dorpje zelf had er geen.

Gisteren zijn we dan van daaruit naar de Etna geweest met een tussenstop in Catania. Wat een leuke stad. Ik had van de chauffeur een adresje gekregen waar ze de lokale arancini's hadden, restaurant Savia. Het werd echter take_away gezien de beperkte tijd dat we er maar hadden want hiernaast wilden we ook nog snel het teatro bezoeken. Met mijn take-away zakje dan maar de bus op, waar ik helemaal voorin mocht zitten naast de chauffeur om deze op te eten. Het is zijn eigen bus waardoor we er normaal niet in mogen eten, hij is er zeer zorgzaam op. Maar met mijn arancini, die hij mij zelf aanraadde mocht ik dus voorin gaan zitten op weg naar de Etna. Ik vond het wel wat jammer dat we niet wat meer tijd in Catania konden doorbrengen.

De Etna hebben we bezocht via een kabelbaantje waarna het verder ging met een soort van truckbusje. Jammer genoeg begon het te regenen toen we bovenaan waren en was alles nog mistig. Veel van de krater hebben we niet kunnen zien en het was ook niet mogelijk om verder omhoog te gaan.

Vandaag onze laatste volle dag, waarbij we Taormina zullen bezoeken.

Deze reis maak ik met Djoser, de link naar de reis vind je hier