Van Gubbio tot Macerata

26 september 2022 - Montecassiano, Italië

Ondertussen al een paar dagen geleden dat ik iets kon neerschrijven voor mijn blog. Jammergenoeg zijn de weergoden ons niet zo gunstig meer.

Vanuit Assisi vertrokken we naar Gubbio en Frabriano. Gubbio was weer een van de vele gezellige dorpjes die Italië rijk is. Gelukkig is er een lift zodat je gans naar boven kan naar de Duomo en Palazzo Ducale. We hebben snel het palazzo bezocht waar we overstelpt werden door de vele schilderijen en daarna hebben we het palazzo Dei Consoli bezocht. Deze laatste was best interessant. Met allerlei  voorwerpen en verhalen over de middeleeuwen. Gubbio heeft niet alleen een rijke middeleeuwse geschiedenis maar ook een Romeinse. Maar doordat het stadje redelijk stijl is heb je toch je tijd nodig om deze te beklimmen.

Van hieruit reden we richting Fabriano waar we een klooster bezochten waar men ik de middeleeuwen papier maakte. We waren net op tijd want die gingen sluiten en toch nog kregen we een uitgebreidde uitleg en demonstratie die zeer interessant was.

Na de middag gingen we op weg naae de beroemde Frasassi grotten waar we een rondleiding van iets meer dan een uur kregen. De grotten waren indrukwekkend mooi...we werden er allemaal toch wel eventjes stil van.

20220924_165047 20220924_16170520220924_160448

20220924_160407

Jammergenoeg was het aan het regenen toen we uit de grotten kwamen en is het nu nog steeds niet beter.

We overnachtten in in Ancona in de stationsbuurt waar we van de gelegenheid gebruik maakten om naar een restaurant te gaan waar enkel Italianen zaten met hun familie. Wat was het er gezellig en hebben we lekker gegeten.

Gisteren hebben we dan een uitstap gemaakt naar het mooie Urbino. Waar we het palazza Ducale bezochten. Uren kan je daar rondlopen, zo mooi!

Vandaag gooide het weer wat roet rond, want het heeft toch wel wat geregend. Eerst ging het richting Loreto waar de basiliek staat waarin het huis van Maria staat. Ja ...de kruisvaarders hebben deze meegenomen vanuit Israel als relikwie. Een echt huis.....dat in een basiliek staat. Zeer indrukwekkend en mooi! Maar de basiliek was dan ook het enigste wat te zien was in Loreto en een Pools oorlogsbegraafplaats.

Voor de lunch stopten we in een badplaats vlak naast Loreto. Daar dacht ik iets kleins te bestellen voor het kleine hongertje. Dus koos ik een aperief hapje. Een gemengde schotel met vis.....was dit een vergissing. Kreeg ik toch wel 6 gevulde borden. Maar we hebben deze gedeeld, alleen zou ik deze toch niet opgekregen hebben.

20220926_13141320220926_133016

In de middag regende het terug waardoor we niet zoveel meer kunnen hebben doen.

Morgen gaat het verder richting het zuiden...Chieti

Deze reis maakte ik met Djoser, de link kan je hier vinden