From the shame of Italy to an Unesco world heritage site

4 oktober 2022 - Alberobello, Italië

Vandaag is onze laatste dag alweer aangebroken. Morgen zit de vakantie er alweer op.

Gisteren hebben we een stad bezocht die bij de meesten van ons toch wel een diepe indruk nagelaten heeft. De James Bond film 'No time to die' werd er opgenomen en ik dacht dat het een mooi fancy Italiaans stadje zou worden. Maar niets is minder waar. Matera laat toch wel wat na... Volgens lonely planet begin je een bezoek aan Matera best met een film voorstelling in casa noha die de geschiedenis weergeeft van de plaats. En ik kan dit alleen maar bevestigen. Aangekomen in de stad zijn we er onmiddellijk naartoe gestapt. De voorstelling was gelukkig met een Engelse audioguide. De film begint bij het begin hoe de stad eerst uitgroeide tot een welvarende omgeving en waarom men in de sassi's ( grotten) is gaa´ wonen. Hoe het daarna en verval is geraakt en hoe mensen er woonden vanaf 1806....in armoedige omstandigheden in de grotten. Dit was zo tot 1948 (!) een journaliste een boek schreef of wat ze daar allemaal zag. De mensen leefden er in erbarmelijke omstandigheden en in 1952 verbood de regering nog dat er iemand zou wonen. Het was de schaamte van Italië. Nu staat het op de unesco werelderfgoedlijst en worden er meermaals films opgenomen.

Het is toch wel bijzonder om doorheen deze stad te lopen en al de sassi te zien.

We verblijven natuurlijk in Alberobello waar er veel truli huisjes zijn. Deze zijn zo schattig om te zien. Maar ook hier woonden er mensen. Nu zijn deze opgeknapt en vaak dienen ze als hotel.

Naast Matera hebben we ook nog een olijfraffinaderij bezocht waar we de kunst van het olijfproeven leerden.

Vandaag op onze laatste dag zijn we naar Lecxe geweest. Waar de filmopnames voor 'promised land' met niemand minder dan Collin Firth aan de gang waren.

Deze reis maakte ik met Djoser, de link kan je hier vinden

1. Germaine:
    4 oktober 2022
    Mooie reis heb je gemaakt!
    Ik wens je een veilige terug reis!
    Morgen is het wel trein staking!
    Groetjes!
  2. Jessica Ingels:
    5 oktober 2022
    Mooie reis. Ik zal blij zijn als jullie terug zijn
  3. Willy WENSCH:
    6 oktober 2022
    Aangenaam om jouw reisverslagen te lezen Silke. We krijgen zin om ook naar Italië te reizen. Tot ziens Wei & Willy