We are all pilgrims who seeking Italy. -Johann Wolfgang von Goethe

1 oktober 2022 - Alberobello, Italië

Tijdens deze reis bezoeken we heel wat dorpjes in Abruzzo en de Marken. Waar het gezellig vertoeven is tussen de smalle historische steegjes. Van Macerata ging het richting Villa Buonaccorsi en Ascoli Pecino om in Chieti te eindigen.

In Chieti hebben we voor de eerste keer deze reis gebruik gemaakt van het openbaar vervoer om van ons hotel naar het centrum van de stad te gaan. Hier in Italië moet men wel nog steeds een mondmasker aan doen op bus en trein. Het was toch wel even wennen om deze terug op te hebben. Het centrum van Chieti was verrassend mooi en ze hebben er een interessant archeologisch museum. Maar het pronkstuk, een bronzen beeld van Hercules was toch wel uitgeleend aan het nationaal museum van China in Beijjing.

Hierna gingen we richting Sulmona en Pacentro. In Pacentro hebben we niet het historisch centrum bezocht maar zijn we met nog enkele van de groep het nationaal natuurpark ingegaan voor een leuke maar pittige wandeling.die zeker de moeite was. Ook hebben we Lanciano en Termoli. Waar we met zijn allen de boot op gingen om langs de kuststrook enkele grotten te bekijken.

IMG-20221001-WA0033

IMG-20221001-WA0032

Ons volgend hotel lag helemaal in de bergen, Monte Sant'Angelo. De weg er naartoe was een hele klus voor onze grote lompe bus, mar de chauffeur Franscesco heeft dit prima gedaan. Aangekomen bij het hotel bleek er net een of andere festiviteit aan de gang te zijn in het dorpje. Zo een drukte.

Elk jaar op 29 september is er de religieuze feestdag San Michele Arcangelo. De aartsengel Michäel zou volgens de overleveringen sinds de 5de eeuw meermaals verschenen zijn in dit dorpje. Waardoor het een grotere bedevaartsoord is geworden binnen Europa. Elk jaar op 29 sept trekken er 1000den pelgrims vanuit alle plaatsen in Gargano naar Monte Sant'Angelo tijdens een nachtelijke voettocht door Foresta Umbra om samen te komen voor de heilige mis.

Voor ons was het vooral leuk om de sfeer op te snuiven.

20220929_21165220220929_180808

20220929_184234

Na een bezoek aan Castel del monte zijn we aangekomen in onze laatste hotel in Alberobello. Een dorpje gekend voor de typische witte huisjes. Maar we kunnen het stad niet in wegens hevige regen. Volgens onze goed vriend de buienradar zou het hierna niet meer mogen regenen.....laat ons duimen

Deze reis maakte ik met Djoser, de link kan je hier vinden