Across the Mekong River

18 oktober 2018 - Nha Trang, Vietnam

In een paar dagen tijd hebben we een stuk van Zuid-Vietnam gedaan en zitten we nu in Nha Trang. Maar beginnen bij het begin, vanuit Saigon vertrokken we in alle vroegte naar My Tho. Daar hebben we met een smalle boot de Mekong delta wat verkend....hmmm ...maar stel jullie er niet te veel bij voor, het was mooi, leuk, kort, ...en een touristtrap. We zaten op een bootje waar er een Vietnamees met 1 peddeltje ons vooruit brengt, eerst denk je dan ocharme, maar dan zie je de andere bootjes terugkeren en merk je dat ze allemaal een motor hebben. De dag vandaag peddelen ze niet meer maar gebruiken ze hun bootje met een motor.

Vandaar ging het dan richting Can Tho, nog verder zuidelijker. Jullie zullen Can Tho misschien ook wel kennen van de beelden van de drijvende markten ( de smalle bootjes die etenswaren aanbieden) . Hier niet zozeer een touristtrap maar je merkt zo hoe Vietnam in een razendsnel tempo aan het evolueren is. Zelfs onze gids Fong was enorm verbaasd, hij komt hier toch wel af en toe was verrast om te zien hoe weinig van de kleine smalle bootjes nog over waren. De woonboten waar de Vietnamezen nog hun stock op bewaren waren er meer dan voldoende, maar de kleine bootjes konden we maar enkele zien. Overal zie je ook bouwwerven, en heel wat wolkenkrabbers oprikzen. Wat ben ik blij dat ik Vietnam nu bezoek en niet binnen enkele jaren wanneer het vol staat met wolkenkrabbers. In Can tho waren er in vergelijking met Saigon meer fietsers te zien, maar de scooters zijn alom vertegenwoordigt en de straat oversteken is gewoon stappen naar de overkant, niet stoppen...zij rijden wel om je heen...

Van Can Tho bracht de bus ons terug naar Saigon waar we de nachttrein zouden nemen. Onderweg stopten we nog aan de Cao Dai tempel, waren we goed en wel in de tempel begon het te regenen. Gezien het regenseizoen zijn het korte hevigebuien, maar we moesten er uiteindelijk toch door.

Vooraleer we de trein opstapten zochten we nog een plaatsje om te eten. Passeerden we een klein restaurant met enkel lokalen waar het eten er heerlijk uitzag. De taalbarriere was er groot, met google translate en veel handen en voetenwerk uitgelegd dat ze ons maar iets moesten brengen. Geen idee wat we hebben gegeten maar het was het beste eten die ik tot nu toe heb gehad. Het grappige was dat wij onze ogen rondkeken maar de Vietnamezen het ook leuk vonden dat wij er waren.

Dan de nachttrein, een plank om op te slapen heeft er niets aan en dan nog het formaat van de bedjes...uiteindelijk viel het allemaal wel mee, enkel de airco in de kabines maakten veel lawaai en daar hadden de meesten van ons dan toch wel het meeste last van.

Momenteel zijn we in nha trang waar er niet zo veel te beleven valt, buiten strand en veel Chinese en Rusissche toeristen. Gelukkig blijven we niet zo lang en vertrekken we straks al naar Qui nho.

deze reis maak ik met Djoser