eat pray love

19 oktober 2017 - Cilandak Barat, Indonesië

Bali zit er ook alweer op. Vandaag zitten we nog een laatste dagje in Jakarta en wat voor een dag: regen regen regen....en donder, bliksem, ...dus tijd voor een update over hoe Bali was.

Wat kunnen Russen nogal een kabaal maken, we verbleven in een rustig hotel...maar dit bleek zo rustig niet te zijn. De eerste dagen dat we in Green bird waren, waren er nog Russische gasten aanwezig die het niet leuker vonden om tot laat in de nacht kabaal te maken...gezellig was wat anders....was blij toen ze eindelijk uitcheckten!!
Vlak naast het hotel was een kleine lokale spa gelegen waar vooral locals een bezoekje brengen. Uit ervaring weet ik dan ook dat dit de beste plaatsjes zijn om naar toe te gaan. Tot tweemaal toe ben ik er geweest voor een zalig, heerlijke massage. Het was zo goed dat ik het zelf kon verdragen aan mijn voeten en geen kieliekieliebui kreeg.

Vanuit Ubud hebben we een leuke fietstocht gemaakt door de rijstvelden. En gezien we echte Vlamingen zijn en ook Bourgondiërs, was voor ons de lunch het beste van gans deze uitstap. Yummmmiieeeee de lunch was bij onze gids thuis, zijn moeder had heerlijk Indonesische lunch gemaakt. HET BESTE ETEN dat we hier hebben gehad. Jammer dat het nog steeds niet lukt om foto's te plaatsen....maar die komen er zeker nog. Jegeg tours zijn een echte aanrader voor wie een fietstocht wil maken.
Monkey forest was niet wat iedereen beweerde: agressieve apen, gevaarlijk, ... een tourist trap klopte dan wel weer. Het grootste gevaar waren de toeristen die er rondliepen, de beestjes opjutten, willen aaien, eten geven, ....overal genoeg borden dat men dit niet mag doen. Met tekeningen, dus niet dat het niet duidelijk kan zijn. Eigenlijk is een bezoekje aan deze attractie overbodig voor wie veel in Azie reist, je kan deze aapjes namelijk overal genoeg zien. Monkey forest is enkel interessant om de tempels die zich erin bevinden te bezoeken.

Op Bali hadden we een heel goeie, niet-boerende, chauffeur Dewa. Iedereen die plant om naar Bali te komen, zeker een aanrader met hem op stap te gaan. Hij bracht ons naar verschillende tempels waar hij telkens met ons mee naar binnen ging en alles uitlegde. Niets was hem te veel, op onze ambetante vragen antwoorden, de route aanpassen, ... en hij was een voorzichtige chauffeur. Trapjes doen om een tempel te bezoeken vond hij wat lastiger gezien zijn onsportieve conditie, maar hij doet het wel.

We hebben ook nog, in de Bali-hitte, een 8 km lange wandeling door de rijstvelden gemaakt. Wat zijn die toch indrukwekkend, en vooral als je weet hoeveel werk die arme boeren erin steken en hoe weinig ze maar verdienen.

Ja en natuurlijk een kookworkshop mocht er niet aan ontbreken. Jammer genoeg geen nasi leren maken, maar wel heerlijke saté met pindasaus. Zal ik zeker thuis nog eens proberen.

De laatste paar dagen op Bali regende het steeds meer, het regenseizoen is duidelijk begonnen....we gaan net op tijd terug naar huis. Ook de vulkaan heeft weer van zich laten horen, net wanneer we vertrokken waren. Hopelijk blijft ze nog enkele weken rustig...Dirk en Jill gaan nu naar Bali. We hebben elkaar net gekruist.

Vandaag dus een laatste dagje Jakarta. Het plan om naar Batavia te gaan hebben we op aanraden van een Duits koppel die in het zelfde guesthouse verblijven maar aangepast. Gisteren hebben zij 3u vastgezeten in het verkeer...waw stel je maar voor. Ook de gastvrouw raadde het dan maar af, het is dan maar de zoo geworden. Maar veel hebben we niet gezien, het begon plots te onweren. Nu 4u later is het nog steeds niet beter en dat voor ons laatste dagje....

1. Willy WENSCH:
    19 oktober 2017
    Door mijn ingebouwde 'Asia microbe' voel ik me een beetje jaloers bij je reisverhaal. Doch door mijn familiale omstandigheden zijn de jaarlijkse reisbestemmingen tegenwoordig àltijd China. In januari 2018 terug naar het Beloofde Land... Wie naar China wil reizen kan altijd terecht bij ons te Hubei, Wuhan, China. Een Belgisch eilandje in het drukste land ter wereld. W²